kan ook alleen maar mij overkomen...

16 maart 2018 - Kuta, Indonesië

Ik ben er! Ofja, we zitten in het hotel in Kuta. Ik spreek over 'we' want ik ben niet alleen. Paula is mijn reismaatje voor de eerste 5 weken van mijn reis. Het begin is gemaakt. Gisteren avond (moet ik goed over nadenken, tijdsverschil en jetlag) heb ik afscheid genomen van mijn ouders, zusje en vriend. The Notebook was er niets bij, zoveel tranen zijn er gevloeid. Maar uiteindelijk dan toch door die bagage check-in. Natuurlijk, mijn boarding pas doet het weer niet... NIET STRESSEN! Oke, koffer ter grootte van de Mount Everest is weg. Daarna door de scan. En ik moet zeggen, dat ging verrassend goed. Dan de douane door, en dan zijn we er klaar voor. Ik heb snel nog ff wat poffertjes naar binnen gewerkt. Of zoals we het in het Engels aan buitenlanders uitleggen ' fluffy Dutch mini pancakes'. Geen grap.

Poffertjes op, vliegtuig in. 11 uur in het vliegtuig richting Singapore. En toen begon het. Keel dicht, zweten, constante spanning. Wat is er met me aan de hand? Oke, ik ben ziek. Geeft niks, iedereen is de afgelopen weken ziek geweest. Ik moet het ook een keer krijgen. Goede timing? Nee, niet echt. Maar ik kreeg echt paniek. Heb ik soms hoogtevrees? Op 10000 KM hoogte? Aan de stewardes gevraagd om wat pijnstillers, en toen ze mijn symptomen vroeg werd het haar duidelijk. Ik heb vliegangst of claustrofobie. Ja joh, alsof de stress alleen nog niet genoeg was!

Wat was ik blij toen ik weer aan de grond stond in Singapore. De dag bleef echter maar verrassingen brengen. Waar we dachten 4 uur op Singapore airport te moeten verblijven, moesten we binnen 30 minuten alweer in de rij gaan staan om te boarden naar Denpasar. Gelukkig ging deze vlucht een stuk beter. 2,5 uur later kwamen we aan in Denpasar, Bali. Oke, bijna. Kom op, nog even. De douane door, nog een beetje stress of het Visum wel voldeed (aangezien ik daar in Nederland zoveel moeite voor heb moeten doen).

Oke, ik zal jullie even uitleggen wat ik meemaakte toen ik in de hal van het vliegveld kwam. Ten eerste, het rook er naar oma. Ongelofelijk, het is alsof elke nationaliteit zijn eigen geur heeft. Wat ik dan meteen bedenk is wat onze nationale geur is.
Ten tweede, ik zag 100 bordjes met verschillende namen erop. Niet de onze, helaas. Dat zou makkelijk zijn geweest.
Ten derde, ik hoorde een vrouw zeggen; 'Taxi?' Oke, ja graag. Geld, uhh jaa dat moeten we eerst halen. Pinnen? Jahoor, een hele lange rij. Mag je pinnen, DOET HET HET NIET OMDAT JE EEN MEASTRO CARD HEBT! Oke, oplossingen zoeken. Cash geld, thank god. Taxi!

Na 10 minuten mijn ogen uit gekeken te hebben in de auto, en nog 2 kilometer gelopen met een koffer van 23,2 kilo, kwamen we dan eindelijk aan in het hotel. Rust!

Morgen is het hier Balinees Nieuwjaar, oftewel Silence day. Dat betekent dat je niet mag praten, geen licht of electriciteit mag gebruiken, en niet de straat op mag. Wij mogen gelukkig wel aan het zwembad uitrusten van een hele lange reis.

1. Ton van Soest:
    16 maart 2018
    Ha ha...Goed begin van jouw mooi avontuur. Geniet ervan lieve schat. Het zal een ervaring worden die je nooit meer vergeet. Hou van je
    Xxx papa
  2. Lissa van Soest:
    16 maart 2018
    Nu al een mooi avontuur 😃
    En dat wordt alleen maar mooier!!! Slaap lekker meisje 😘 Hou van jou 💋mama
  3. Opa van Soest:
    16 maart 2018
    Hallo Naomi fijn dat je ondanks wat strubbelingen toch goed aangekomen bent tuurlijk zal het wel even wennen zijn maar dat lukt je wel heel veel groetjes en dikke knuffel van opa hvj we horen wel weer doei doei
  4. Nikki:
    17 maart 2018
    Hele reis geweest Naomi maar fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen! Heel veel succes en plezier! Ga er van genieten want het gaat een hele ervaring worden😘
  5. Corine Deenen:
    17 maart 2018
    Nou Naomi ik heb al met smaak je verhaal gelezen. Ik zie wel dat je op papier ook heel goed kunt babbelen. Wat fijn dat je ondanks wat kleine hobbeltjes en hobbeltjes goed bent aangekomen. Geniet van deze mooie ervaring. Heel veel plezier. Dikke kus 😗
  6. Marco:
    18 maart 2018
    Saya penasaran dengan lingkungan di mana Anda akan bekerja dan hidup.

"Ik ben nieuwsgierig naar de omgeving waarin je zult werken en wonen."

Gr.Marco ...en veel plezier met wat je gaat doen.
  7. Oma & Opa uit het *verre Oosten* <Hengelo Oooo!!!>:
    27 maart 2018
    Hallooooo !!! , Wanita muda , apa yang awok makan.... Nasi atau kentang goreng ?
    Air dari botol auto dari .......? ,
    adakah kaki anda sudah biasa berjalan ?
    Sekarang giliran anda lagi ! ....Sihat Kau ,,kanak - kanak ,, Sejauh ini ,
    banyak cinta ,, dari <O>ma & saya <O>pa ...dari Belanda....Hengelooooo !!!.